de Desert Beagle

vooraanzicht van de Desert Beagle

De Desert Beagle klaar voor het avontuur

Desert Beagle is de naam die we onze auto hebben gegeven, een Daihatsu Rocky 2.8 TD uit 2002. Op het moment van de koop stond er 180.000km op de teller en was hij zelden off-road geweest. De carrosserie en lak zijn nog volstrekt gaaf op een enkel steenslag pitje na. De onderzijde van de wagen is reeds van voor tot achter voorzien van beschermende bodemplaten waardoor de aandrijflijn en tank gevrijwaard zijn van directe schade door opspattende stenen.

De grote wielen tillen de carrosserie tot zo’n 50cm boven het wegdek wat het eventueel doorwaden van ondiepe beekjes eenvoudig mogelijk maakt. Niet dat we die voorzien, maar er kunnen behoorlijke waterpoelen ontstaan in de regentijd en het is dan toch leuk als je droge voeten houdt.

De wagen zoals die nu nog voor de deur staat heeft geen achterbank – grijskenteken. Voordat we hem naar Gambia brengen monteren we links en rechts boven de wielkasten in het achtercompartiment zitbankjes. Beetje zoals je dat ook in de Landrovers ziet. Hierdoor kunnen 4 personen achterin plaats nemen, niet bijzonder ruim of comfortabel maar functioneel. De zitbanken links en rechts worden zo aangebracht dat ze ook bruikbaar zijn als vlakke laadruimte.

Roof rack met accessoires

Het Rhino roof rack met accessoires - klik voor meer details

Uitgangspunt is om de wagen zo multifunctioneel mogelijk af te leveren. Een ander voorbeeld daarvan zijn de werklampen die we achter en voor op de kap hebben laten monteren. Handig om bij het passeren van lastige obstakels direct verlichting naast de voorwielen te hebben en handig om in geval van pech in het donker anderen van het noodzakelijk licht te voorzien of om zelf onder lastige omstandigheden achteruit te rijden. Dan is een klein achteruitrijlichtje, gemonteerd in de bumper niet echt voldoende.

De achterkap wordt ondersteund door een stevige rollbar. Op de achterkap is het roof-rack van Rhino gemonteerd om de transport mogelijkheden verder te vergroten. Hierboven een foto van het roof-rack met de gemonteerde accessoires. We raden overigens aan om het rack niet verder te benutten voor het vervoer van meer zware lading – dit heeft een negatief effect op de stabiliteit van het voertuig. Dit geldt ook voor klautergrage kinderen. Het rack zal een volstrekte NO-NO area voor hen zijn tijdens onze (in)tocht.

Technische Gegevens
Lengte 4,20m
Breedte 1,78m
Hoogte 1,92m
max.totaalgewicht 2510kg
max.laadgewicht 860kg
max.trekgewicht (geremd) 3500kg
motor diesel turbo intercooler
cilinderinhoud 2765 cm3
max.vermogen 75kw/102pk
max.koppel 245NM
brandstoftank 60 liter

Hieronder een korte opsomming van de modificaties die we uitvoeren om een langdurig, multi-functioneel gebruik van de Desertbeagle te bevorderen.

Modificaties
1 Nieuw aangepast veersysteem van Old Man Emu
2 Twee nieuwe, gekoppelde, Optima Yellow Top accu’s
3 Roof-rack
4 Fox-wing- portable schaduw waar geen schaduw is en bovendien een effectief regenscherm op bijvoorbeeld een markt, een mobiele dokterspost of als er gesleuteld moet worden.
5 Gedeeld tussenschot tussen bestuurder en achter compartiment met het oog op het vervoeren van meer dan alleen mensen.
6 Werklampen voor en achter op het dak
7 Extra verlichting (2x breedstraler, 4x verstraler waarvan 2 op het dak)
8 Luchtsysteem (compressor met luchttank) oppompen banden, schoonblazen en licht luchtgereedschap
9 Side-bars met Hi-Lift steun
10 TJM OX 12000Lbs (5443kg) lier  in voorbumper

Naast deze modificaties zijn ook tal van preventieve werkzaamheden en vervangingen uitgevoerd. Zoals vervangen van alle vloeistoffen (motor,differentieel, assen, etc.) en zaken als V-snaren, gloeibougies en verstuivers om er een paar te noemen. Daarbij is het essentieel dat men ter plaatse ook onderhoud en reparaties kan uitvoeren. Niet alleen aan de Desertbeagle maar ook aan de andere voertuigen cq. werktuigen.

overzicht van de meegeleverde gereedschappen

overzicht van een deel van de meegeleverde gereedschappen

Hieronder een overzicht van een aantal accessoires die we daarvoor meeleveren.

Accessoires
1 Recovery kit ten behoeve van het gebruik van de lier (snatch-strap,kinetisch lint, harp-sluitingen, snatch-blocks,winch-strap,.etc.)
2 Hi-Lift met hef en (hand)lier accessoires
3 2x aluminium rijplaten / zandladders van 150cm om ook moeilijk bereikbare plaatsen te bereiken.
3 Garage handleiding (met dank aan de Daihatsu importeur om kosteloos een origineel exemplaar ter beschikking te stellen)
4 Vet-pomp (t.b.v. smeernippels)
5 Gereedschapskist, momentsleutels, voelers, etc..
6 Reserve onderdelen (filters, schokbrekers, veren, pakkingen, ea.)
7 First Aid materiaal (EHBO/BHV kisten, Rescue tools, Brandblussers, ea.)

2 Reacties op de Desert Beagle

  1. Pingback: Riders Gambia – een bevlogen club | Dream Reality

  2. Dag

    Ik toets elke dag even Mauritanie in op twitter en was verbaasd een Nederlands bericht aan te treffen over hotels in Mauritanie. Mauritanie is een soort tweede vaderland voor mij en na 33 jaar journalistiek in Noord Nederland (DvhN en LC) stort ik me m.i. van volgend jaar helemaal op een project in Rosso RIM.
    Ik heb me de afgelopen jaren heel wat geergerd aan de barrelrally’s, met name Amsterdam-Dakar Antw. Banjul is op detail beter, maar ook daar heb ik wel wat op aan te merken.
    Ik merk overigens op dat jullie de belangrijkste zaken waar ik over mekker goed voor elkaar hebben. Riders for Health is de minst slechte organisatie om te steunen in Gambia. En ook jullie auto is OK. Dat lijstje met auto’s welke wel en welke niet bij de FAQ’s op de site van A-B is van mijn hand. En de luxe overhead van de operatie betalen jullie volgens mij ook uit eigen zak.
    Gambia is het laatste land in W-Afrika dat ik heb bezocht, maar toen ben ik er ook maar meteen drie jaar part-time gaan wonen. Diende vooral als basis voor ritjes met toeristen naar andere landen in de regio. Senegal. Mali, Mauritanie, Guinee en Burkina Faso.
    Was er in 2006 wel klaar mee. Wat een corrupte bende en wat een foute hulp. When the rich meets the poor levert altijd genante vertoningen op, maar als je gewend bent door gebieden te reizen die grotendeels van westerse invloeden verschoond zijn gebleven valt Gambia niet mee.
    Bovendien moet ik vrezen dat ik in de bak wordt gegooid nadat ik Jammeh voor het radioprogramma ‘Met het oog op morgen’ een gevaarlijke gek noemde. Ik kreeg althans nadien een dreigmail van die strekking.
    Een van de dingen die ik op A-D en ook A-B tegenheb is dat ze in Gambia intensief samenwerken met de Jammeh-foundation. Die wordt geleid wordt door de vrouw van meneer de dictator. Na het verdwijnen van Khadaffi heeft die de pole-position wat betreft gevaarlijk gekke machtsmisbruikers in Afrika overgenomen. De keer dat ik eens met mijn neus bij de veiling van de barrels van AD stond verdween de helft van de opbrengst in de zakken van de bazen van de foundation.
    Daarnaast vind ik het raar dat nagenoeg alle particuliere hulp vanuit Nederland voor West-Afrika in het dwergstaatje terecht komt. Niet helemaal toevallig het enige land waar strand, restaurants, discotheken en luxe hotels ruim aanwezig zijn. Daaruit trek ik de conclusie dat we allemaal wel Afrika willen helpne, maar dat het wel een beetje gezellig moet zijn. Wat bij mij dan weer de vraag oproept, doen we het voor hen of doen we het voor ons zelf?
    De rit zelf is prachtig. Ben de afgelopen 25 jaar een keer of veertig door de woestijn gereden. Voor het project heb ik een 9-persoons busje op het vliegveld van in Agadir staan. Daarmee rij ik in 2 dgn naar Rosso. Naar Agadir vlieg ik voor een paar tientjes met Ryanair. Leeuwarden – Rosso heb ik al eens in vier dagen gereden met een oude Peugeot van 300 euro. Het is allemaal niet zo moeilijk. Tot Agadir is alles vierbaans, daarna is de hele route geasfalteerd. Volgens mij zijn er heel veel dingen op jullie wensenlijstje waar je wel een streep door kunt zetten.
    De kans is groot dat ik in oktober in Rosso zit. Als jullie me op twitter volgen kun je zien of ik er dan ben. Nodig ik jullie uit een kop thee of een meegesmokkeld biertje.
    Ik organiseer volgend jaar hier in Friesland de ecorally (alle verstookte diesel winnen we op onze plantage terug) Tytsjerksteradiel – Timboektoe. Ook de Desert Cops (de mannen van de KLPD die ik al twee keer eerder op pad heb geholpen) gaan dat doen en vanaf 2013 staat deze rally open voor iedereen. Dus, mochten jullie de smaak te pakken krijgen.

    Groet,
    Marius Dussel, Leeuwarden.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>