Desert Beagle – Off-road

certificaat terreinrijden

certificaat terreinrijden

Afgelopen weekeinde (4 en 5 juni 2011) was het dan zover; de eerste heuse off-road test voor de Desert Beagle en ons. Dit alles vond plaats op het terrein van Fürsten Forest in Fürstenau. Voor ons in de vorm van een basis cursus terreinrijden op zaterdag en zondag vrijrijden. Althans dat was de bedoeling. Uiteindelijk werd zondag een paar uur privé les van Hans Saris in de recovery kunst die lieren heet. Voor de Desert Beagle werd het inderdaad een tweedaagse test die hij met glans doorstond, ondanks ons soms wat onwennig en daardoor niet altijd doortastend optreden.

Dat alles mocht de pret niet drukken evenmin als het stof en de warmte. Het werd een weekeinde vol leerzame momenten, dolle pret, ook als het fout ging en een vaste overtuiging dat we dit meer gaan doen. Het belangrijkste was dat we als team, wij en de auto inclusief de ijzerwinkel op het dak, elkaar steeds beter gaan aanvoelen. Ook een navigatie-Miep die weer helemaal up-to-date was, was een verademing. Geen paniekerige kreten als: “rij alstublieft naar de gemarkeerde route” op het moment dat er echt geen andere route was.

Zaterdagochtend startten we rustig met wat zandpaden en heuvels waarbij we op enig moment ruimte moesten maken voor passerende tanks. De bedoeling was dat we eerst wat basis vaardigheden zouden op doen zoals gecontroleerd achteruit een heuvel afrijden als je er niet tegen op komt. Door de pantzer-jongens ging dat niet door en de eerste keer dat we tegen een serieuze heuvel op moesten haalden we het ook niet. We reden inderdaad achteruit maar bepaald niet gecontroleerd.

Controle over het voertuig onder alle omstandigheden is van essentieel belang. Les 2 voerde ons dan ook door een mini-woestijn waar we in convooi als een kronkelende slang achter de cursusleider aanreden. Stapsgewijs werden de hindernissen lastiger en werd duidelijk dat je je gaspedaal met beleid moet hanteren. Veel gas geven is lang niet altijd verstandig evenmin als snelrijden – en het is ook niet nodig.

Bepaalde hindernissen vragen wel om wat meer acceleratie  om een doodpunt te overwinnen zoals op het volgende filmpje te zien is. Deze helling heeft twee vervelend diepe kuilen die er voor zorgen dat je even diagonaal “los” hangt. Het voor- en achterdifferentieel die in normale bochten je beste vriend zijn vormen dan juist je vijand. Beetje snelheid maken, gas er op houden totdat de rubbertjes weer contact maken en van het gas anders zit je in de bomen. Staat niet alleen slordig is ook in strijd met de Groene Code waaraan je je dient te houden.

Voordat we zaterdag daadwerkelijk “das Gelände” in reden kregen we eerst wat theoretische 4×4 (rij) techniek in vogelvlucht. Naast controle over het voertuig is het verkennen van het terrein waarover (of door) je gaat rijden zeer aanbevelenswaardig. Bij een beetje heuvel kun je al niet zien wat er zich aan de andere kant bevind. Ben je op de verharde weg gewend om rechts te rijden en verwacht je dat ook van andere verkeersdeelnemers dat doen (wat niet altijd het geval is, er zijn altijd sukkels die toch tegen een heuvel gaan inhalen), in het terrein kies je de optimale lijn om een hindernis te overwinnen. Dat kan dus ook links zijn. Je wilt dan toch echt weten of er niet plotseling iets in je horizon verschijnt. Misschien kun je er aan de andere kant wel helemaal niet vanaf. In het laatste geval wil je zo’n heuvel ook niet overschieten.  De zandafgraving in Fürsten Forest biedt tal van mogelijkheden om dat te oefenen.

Eerste afdaling met de Desert Beagle

Eerste echte afdaling met de Desert Beagle

Maar het zijn niet alleen de heuvels die verraderlijk kunnen zijn. Ook doorwadingen kunnen zo hun verrassingen hebben zoals we afgelopen zaterdag zagen. Op het moment dat we de zandafgraving binnen daalden vanaf een – voor ons gevoel in ieder geval – redelijk steile helling zagen we een auto tot de portierramen midden in een waterplas staan. Kennelijk een behoorlijk gat dat je beter kunt mijden – zeker als je geen snorkel hebt of je portieren niet waterdicht sluiten.

Toen we later diezelfde waterplas wilden doorwaden wisten we via welke lijn we er wel veilig doorheen konden maar een ongeduldig wachtende Duitser in een Defender had kennelijk onze voorkennis gemist en stoof overmoedig de plas in totdat …. Juist, totdat hij keurig in dat zelfde gat belande. En dat is dan toch weer het leuke van deze sport. Het was duidelijk dat hij volstrekt verrast werd door het ongevraagde bad maar hij bulderde van het lachen toen wij voorbij reden. Hij knikte naar ons zo van, jaja, ik had zo’n haast he? Soms rijden mensen met opzet een wagen vast om iets te oefenen en soms is onvoorzichtigheid of overmoed de reden dat men in een penibele situatie beland.

Off-road rijden is ontzettend leuk maar is niet vrij van gevaren, het vraagt heel veel concentratie, beleid en weten wat je wel en niet met jouw auto kunt. Ook je eigen grenzen komen soms eerder in zicht dan je misschien zou denken. Na zaterdag 5 uur voor het eerst min of meer non-stop off-road gereden te hebben jaagt de adrenaline door je bloed en denk je dat je dat hele wereld aan kan. Bij de diverse speciale verrichtingen kwam ook ik er achter dat nog meer rust en kalmte noodzakelijk zijn om het echt goed te doen.

Helemaal aan het einde van het voorgaande filmpje hoor je Karin tegen mij zeggen: “ik moest denken aan de trailer waar je vanaf sprong”. Die mysterieuze opmerking slaat op de tijd dat ik (heel kort overigens) auto-cross heb gedaan en mijn cross-auto – een Ford Fiesta – van een trailer af moest rijden via een paar, eigenlijk te korte, rijplaten. Dat ging ook een beetje te snel waardoor ik niet van de trailer afreed maar er feitelijk van afsprong. Heel spectaculair maar bepaald niet slim.

Speciale verrichtingen - op de wip

Speciale verrichtingen - op de wip

Moraal van dit alles. Wij willen onze Desert Beagle voor Riders for Health zonder enige schade en met heel veel lol en plezier naar Gambia rijden. Weten hoe je de vele onbekende off-road kilometers vol vertrouwen kunt afleggen betekent weten wat de auto kan, weten wat je zelf kunt, weten waar de grenzen liggen en alle opgedane ervaringen daar in Gambia dan weer overdragen aan zijn nieuwe eigenaar.

Desert Beagle vast in mul zand

Desert Beagle vast in mul zand

Voor meer foto’s van dit geslaagde weekeinde kun je kijken op Saris 4×4 Weekend Furstenau .

Dit bericht is geplaatst in Actueel, Auto, Voorbereidingen. Bookmark de permalink.

6 Reacties op Desert Beagle – Off-road

  1. henkjan en anita Feroza team varsseveld zegt:

    super mooie filmpjes en fotos ,doet je terug denken aan die zaterdag ,wat een feest he ,ps ik heb trouwens nu ook een 27mc ingebouwd had ik nog thuis liggen want we gaan dit vaker doen .
    mischien komen we elkaar nog eens tegen zou leuk zijn .
    gr henkjan en anita

    • admin zegt:

      We kunnen ook een keer wat afspreken; wij zijn zeker van plan om vaker te gaan. Wij zijn nog bezig met een 27Mc maar die komt er zeker in. Daihatsu Rules?

  2. Jessica zegt:

    Prachtige filmpjes, kan me heel goed voorstellen dat jullie bekaf waren van dit weekend. Ben eigenlijk wel een beetje jaloers.
    Heel veel succes.

  3. cootje en lootje zegt:

    Hay Gijs en Karin,

    Wat een mooi verslag zeg! Wij vonden het ook een supergave dag hebben geweldig genoten. Wij hebben de meerste tijd achter jullie gereden dus veel gefilmd het lukt mij nog niet deze op you tube te zetten mijn computer loopt hierdoor elke keer vast en valt uit. Zodra het gelukt is laat ik het jullie weten. Ik wens jullie een goede reis naar Afrika.

    Groetje Marco en Leonie

  4. hein zegt:

    Geweldig! wat een mooie beelden!, en nuttig om gedaan te hebben.
    Bleven de spullen op het dak goed zitten?

    groeten
    hein

    • admin zegt:

      Het effect van de “ijzerwinkel”op dak viel me reuze mee – alles bleef keurig op z’n plaats. Bij steil omhoog en omlaag lijkt het effect minimaal. Schuin rijden moeten we gewoon nog wat meer oefenen – dat voelt ook veel onnatuurlijker aan en daar hebben we nog niet echt gevoel tot hoe ver we kunnen gaan – ook vanwege die dakbelasting. Bij de oefening dacht ik dat we al behoorlijk scheef hingen en als je dan de foto’s ziet en in gedachten een loodlijn trekt komen we nog niet in de buurt van omvallen.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>