Down-Under kwaliteit voor Riders Gambia

reserve achterwiel reclame voor Riders

Opdruk voor beschermplaat reserve achterwiel

Riders for Health beheren en onderhouden voertuigen die ingezet worden voor het leveren van gezondheidszorg op zelfs de meest afgelegen plekken in Afrika en in ons geval Gambia. Dit is alleen mogelijk als artsen en gezondheidszorgers de beschikking hebben over betrouwbaar transport. Plattelands nederzettingen kunnen volledig geïsoleerd zijn van reguliere medische voorzieningen en zijn daardoor vaak gedwongen om uren te lopen door onherbergzame gebieden om een medicus te raadplegen. Voorop gesteld dat men nog in de conditie verkeert om een dergelijk slopende voettocht te volbrengen.

Riders garanderen dat de gezondheidszorg ook, of met name, in deze gebieden geboden kan worden zonder dat die zorg ondermijnd wordt door uitval van voertuigen – ongeacht hoe ruw de omstandigheden zijn. Het unieke aan het Riders programma is het allesomvattende logistieke systeem van Transport Resource Management om de voertuigen onder de extreme condities van het Afrikaanse landschap operationeel te houden.

De sleutelfactoren van het Riders programma zijn:

  1. Gedegen training van de bestuurders; veiligheid is van vitaal belang evenals het vakkundig besturen van het voertuig.
  2. Dagelijkse onderhoudscontroles door de bestuurders zodat er geen onnodige defecten optreden tussen de maandelijkse onderhoudsbeurten door gekwalificeerde technici.
  3. Onderhoud op lokatie; onderhoud moet geboden kunnen worden op de plaatsen waar de voertuigen actief zijn. Hierdoor verliest de gezondheidszorger geen kostbare tijd om onderhoud te laten plegen.
  4. Onderdelen keten: onderdelen moeten beschikbaar zijn voor routine matige vervanging.
  5. Hoge technische standaard: de monteurs moeten kunnen werken op het hoogste technische niveau. Riders heeft hiervoor ook speciale opleidingen.
  6. Nauwkeurige kostenbeheersing: het is essentieel om te weten en te begrijpen wat de kosten zijn voor het operationeel houden van de voertuigen.

De Daihatsu Rocky aka Desertbeagle die wij in oktober naar Gambia rijden en daar doneren aan Riders Gambia is met het bovenstaande in gedachten naar Saris4x4 gebracht voor alle noodzakelijke preventieve vervangingen en gewenste modificaties. Een 4×4 kopen, een APK-je en eventueel een servicebeurt laten geven kan bij tal van garages. Een 4×4 speciaal voor deze expeditie en jarenlang gebruik in Afrika laten prepareren vraagt om een gespecialiseerde garage die ook zelf ervaring heeft met het rijden onder extreme condities en transporten naar onherbergzame streken.

We richten ons op een duurzaam voertuig voor de Riders dat ook ingezet kan worden onder extreme condities en dat vraagt om kwalitatief hoogwaardige onderdelen en accessoires. Je komt dan al gauw bij de jongens ‘down under’ uit. Jarenlange ervaring met de Australische out back en ruwe omstandigheden waaronder voertuig en ander materieel betrouwbaar moeten blijven functioneren zijn geïntegreerd in de off-road producten die vanuit dat deel van wereld geleverd kunnen worden. En  een aantal daarvan wordt op dit moment dan ook onder,aan en op de Rocky geplaatst als vervanging of aanvulling.

Natuurlijk komt niet alles uit Australie; er wordt een doordachte keuze gemaakt uit geschikte kwaliteitsmaterialen en soms is dat letterlijk naast de deur en soms 20.000km verderop. Dat is ook het voordeel van het inschakelen van een 4×4 specialist zodat selectie,  aanpassing en montage met de grootst mogelijke zorg en vakkundigheid plaatsvindt.

achterwiel ophanging en vering

achterwiel ophanging en vering; links origineel, rechts nieuw

De originele veren en schokbrekers zijn vervangen door zwaardere en hogere exemplaren van ARB, Old Man Emu, die beter geschikt zijn voor de rijomstandigheden in Afrika en de zwaardere belading van het voertuig. Hierdoor staat de auto ook enkele centimeters hoger wat de bodemspeling ten goede komt. Dat het zwaartepunt hiermee ook iets hoger komt te liggen is niet echt een bezwaar doordat de vering in z’n geheel stugger is geworden. In geval van de Rocky betekent het tevens dat er meer ruimte in de wielkasten ontstaat wat ook gunstiger is.

voor ophanging en vering

voor ophanging en vering; links origineel, recht nieuw

Voor is de standaard metalen bumper tijdelijk verwijderd om de montage van de krachtige TJM OX lier (Australië), direct op het chassis, mogelijk te maken. Als extra voorzorg heeft men bij Saris4x4 tevens het chassisnummer schoongemaakt en afgelakt zodat dat nog lange tijd goed leesbaar blijft. Je weet immers maar nooit of bij een grensovergang  of import in Gambia men dat nummer wil controleren. Als je het dan nog moet opzoeken en leesbaar maken ben je wel een poosje bezig. Ook hier dus weer het voordeel van de expertise.

Voorzijde chassis waar de lier gemonteerd wordt

Over het deels kunststof, deels metalen dak, wordt een Roof-Rack geplaatst van Rhino – inderdaad, een aussie leverancier. Dit Rack wordt door ons alleen benut voor het extra reserve wiel, de rijplaten en de twee jerry-cans. Het Rack is echter dusdanig doordacht geconstrueerd dat het niet alleen een aanzienlijk lading veilig kan dragen, het heeft tal van handige bevestigingspunten en adapters dat het voor velerlei doeleinden geschikt maakt.

Aan één zijde van dat zelfde Rack wordt een Foxwing gemonteerd (zelfde land van herkomst) terwijl aan de andere zijde de Hi-Lift een plaatsje krijgt. We hebben met opzet gekozen voor een Hi-Lift als vervanging van de standaard pot-krik. Die standaard krik is goed bruikbaar hier in Europa voor het vervangen van een wiel maar niet ergens in Afrika en al helemaal niet om de auto uit een gat te tillen.

Het roofrack van Rhino tussen de andere te monteren onderdelen

Ander nadeel van de standaard pot-krik is dat je hem onder de auto moet plaatsen op speciaal daarvoor geschikte punten. Soms kun of wil je helemaal niet onder de auto kruipen om een krik te plaatsen. Vandaar dat de speciaal aangepaste side-bars, die links en rechts gemonteerd worden ter bescherming van de deurdorpels, voorzien zijn van Hi-Lift steunen. Krik staat dan altijd naast de auto en kan deze dan eenvoudig tot extreme hoogten optillen.

Ander handige eigenschap van z’n Hi-Lift is dat je hem ook voor tal van andere ‘breek’, til en lierfuncties kunt gebruiken. Een onmisbaar stuk Recovery gereedschap.

Desertbeagle met uitgeslagen Foxwing

Desertbeagle met uitgeslagen Foxwing

Dit bericht is geplaatst in Auto, Materialen, Voorbereidingen. Bookmark de permalink.

1 Reactie op Down-Under kwaliteit voor Riders Gambia

  1. Jessica zegt:

    Geweldig jullie denken ook aan alles!

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>