Veiligheid voor alles

We zijn druk bezig met de voorbereidingen van onze Challenge in oktober. Dat lijkt nog een eind weg maar ondertussen zijn er al 3 maanden voorbij sinds de eerste aanschaf: de auto. Naast het bedenken wat er allemaal mee moet, gaat er ook veel tijd zitten in het lezen en bekijken van allerlei reisverslagen, video’s en instructiemateriaal. Niet alleen leidt dat met enige regelmaat tot het herzien van de reisuitrusting, het zet je ook aan tot het raadplegen van ander materiaal of het toch maar volgen van een cursus.

Het grote SAS survival handboek geeft als belangrijkste stelregel: wil om te overleven is het allerbelangrijkste, dan kennis en ervaring en als laatste de uitrusting. Het lijkt misschien wat overdreven om een dergelijk handboek te raadplegen voor iets ‘alledaags’ als de Challenge. Maar toch, al bladerend en lezend kom je tal van tips en ideeën tegen waarvan je denkt. Stom,daar heb ik nooit bij stilgestaan, goed om te weten. En de belangrijkste les is misschien nog wel: onderschat een situatie nooit.

Diezelfde boodschap wordt ook in eigenlijk iedere instructie video (en boek) gegeven over het rijden in avontuurlijke omstandigheden. Je rijdt in de natuur, krijgt te maken met krachten waar je geen controle over hebt en die – hoe fraai en romantisch ze er ook uit kunnen zien – ronduit gevaarlijk  kunnen zijn. Een gevaar dat we als Europeaan waarschijnlijk niet eens gewaar zijn omdat we ze niet dagelijks mee maken. Het feit dat iemand anders ooit wel eens onder die omstandigheden heeft gereden en geen enkel probleem ondervond wil niet zeggen dat een ander dus ook geen gevaar te duchten heeft.

Nu gaan we niet melodramatisch doen, en oh oh, wat gaan we een gevaar tegemoet; integendeel, we kijken uit naar dit avontuur, willen het dolgraag meemaken maar … we doen geen concessies aan de veiligheid. De auto die we naar Gambia rijden moet daar nog tal van jaren dienst kunnen doen en bijvoorkeur in meer dan één rol waarbij (nood)hulp aan anderen er in ieder geval één van is. Dit laatste kunnen we alleen realiseren door zelf de auto heelhuids door het avontuur te loodsen en toch te genieten van die ongerepte natuur door de minder gebaande paden te rijden.

Op onze boodschappenlijst kom je dan ook allerlei ‘standaard’ voorzieningen tegen als scheppen en rijplaten maar ook snatch-straps, hi-lift en zelfs een bumperlier. Een ander voorbeeld van een minder vaak voorkomend uitrustingsstuk zijn polycarbonaat platen. Dat zijn doorzichtige kunststofplaten die een zeer hoge slagvastheid hebben, UV bestendig en nagenoeg onbreekbaar. Deze worden op maat gesneden voor de voor- en achter-ruit. Niet alleen kunnen ze een gebroken ruit vervangen ze kunnen ook preventief ingezet worden door ze voor de ruiten te monteren waardoor deze beschermt worden tegen opspattende stenen.

De Hi-Lift is een speciaal soort ‘krik’ die de auto zeer hoog kan optillen waardoor bijvoorbeeld een wiel uit een gat getild kan worden of het differentieel vrijgemaakt kan worden van obstakels waar de auto niet overeen kan rijden. Rijplaten en ander materiaal kunnen dan vervolgens gebruikt worden om een kunstmatige weg onder het geheven wiel te bouwen waarna de tocht vervolgd kan worden zonder schade aan de auto.

De lier is uiteindelijk de ultieme domme kracht om de auto uit bijna iedere penibele situatie te trekken waar de wielen het niet meer kunnen. Of om andere auto’s uit een vergelijkbare situatie te trekken zonder zelf een riskante positie in te moeten nemen.

Het grootste gevaar dat op de loer ligt is zelfoverschatting. Niet zelden vertaalt die zich naar te hoge snelheden en snelheid kan in onbekend terrein fatale gevolgen hebben. De mooiste stelregel die we tegengekomen zijn is: “Drive as slowly as possible and as fast as necessary”. En met “necessary” wordt dan niet “op tijd voor het avondeten” bedoeld. Het rijden op steen, zand, rotsen of in de modder stellen allemaal hun eisen aan een veilige snelheid waarbij de bestuurder maximale controle over zijn voertuig heeft. Bandenspanning en fatsoenlijke apparatuur om die banden ook op een optimale spanning te zetten en te houden zijn uiteraard ook essentieel maar vooral: kennis en ervaring om verantwoord met het gaspedaal om te gaan.

Lostrekken met een snatch-strap

Gebruik van een Hi-Lift om zonder schade een auto van een obstakel te bevrijden

Gebruik van een lier in combinatie met een zandanker om een tot de assen vastgelopen 4×4 zich zelf weer los te laten trekken- in dit geval een speciaal hulpgereedschap maar een ingegraven reserve wiel werkt ook (is me verteld en gaan we nog testen)

Dit bericht is geplaatst in Auto, Materialen, Voorbereidingen. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>