Stuck at the border

Het Antwerpen-Banjul Challenge convooi dat 12 maart 2011 is vertrokken met als eindbestemming Banjul staat nu al 28 uur vast aan de grens Senegal-Gambia bij Karang (Senegal). Een grensovergang die waarschijnlijk de meest vloeiende van alle overgangen had moeten zijn.  Met het einddoel inzicht stranden de teams op 30 kilometer van Banjul. Een luize afstand gezien de ruim 7000km die men al onder de banden doorgedraaid heeft.

Als gevolg van een verkeersongeval in Gambia, veroorzaakt door een Senegalese chauffeur, heeft men in Gambia 3 vrachtwagens gegijzeld. Als reactie hierop hebben Senegalese chauffeurs nu de grensovergang bij Karang geblokkeerd voor alle verkeer. Ook een alternatieve overgang, via een backroad (zandweg), werd geblokkeerd toen de teams probeerden via die weg alsnog Gambia te bereiken.

Grensconflicten in relatie tot de gespannen sfeer rondom (vracht)vervoer van Senegal door Gambia is echter niet nieuw. In 2005 werd de grens ook geblokkeerd door Senegalesen als reactie op de ‘onmenselijke’ situatie die vrachtwagenchauffeurs zouden ondervinden van de Gambiaanse autoriteiten bij de ferry in Barra. Extreem lange wachttijden, langdurige formaliteiten en het ontbreken van voorzieningen voor de wachtende chauffeurs waren toen aanleiding tot de blokkade.

Ligging van Gambia ten opzichte van Senegal

Gambia splitst Senegal in tweeën

De unieke geografische positionering van de twee landen – terug te voeren op de koloniale afspraken tussen Frankrijk en Engeland – maakt dat Gambia als zeer brede rivieroever van de rivier de Gambia Senegal min of min in tweeën splitst. Verkeer dat van Noord-Senegal naar Zuid-Senegal wil heeft feitelijk geen andere keuze dan door Gambia te rijden. En die situatie wordt nog verder bemoeilijkt door het oversteken van de rivier dat op slechts 2 plaatsen kan. Bij Barra en bij Farafenni .

Daar komt nog een ander logistiek probleempje bij; de ferries van Barra naar Banjul. Men heeft er 3 maar niet allemaal in de vaart. 14 dagen geleden was er nog slechts één ferry in de vaart, de andere waren defect en geen onderdelen. Tevens heeft men technische problemen met de aanlegsteiger (in Barra) waardoor aanleggen heel lang duurt en het neerlaten van de oprijbaan  is alleen mogelijk door een zwaar voertuig voorzichtig over die oprijbaan te rijden zodat deze onder het gewicht van de truck op de ferry landt. Beide fenomenen hebben we in februari van dit jaar zelf mogen ervaren. Onze Feroza was te licht terwijl we bijna vooraan stonden en daarom werd de ‘zwaargewicht’ achter ons verzocht zich van deze taak te kwijten. Heel netjes overigens, na het volbrengen van die taak, werd het voertuig weer achter ons gedirigeerd.

De ferry-dienst Banjul-Barra is van essentieel belang voor de Gambiaanse economie. Ze kan nauwelijks de eigen transport behoefte aan laat staan de toenemende vraag veroorzaakt door het Senegalese vrachtverkeer op doorreis van Noord-Senegal naar Zuid-Senegal. Tel dat op bij de eerder genoemde technische problemen en staat van het ferry-materiaal dan zou men voorzichtig kunnen veronderstellen dat men in Gambia niet heel blij is met het Senegalese vrachtverkeer.

Als toefje op deze logistieke bottleneck had de president van Senegal in 2005 de euvele moed wat aanbevelingen te doen voor de ferry-dienst in Gambia. Tsja, dat viel toen niet goed. Het zou dus maar zo kunnen dat de huidige situatie waarin Senegalese vrachtwagens gegijzeld zijn vanwege een ongeval dat naar verluidt veroorzaakt zou zijn door een (andere?) Senegalese vrachtwagen die oude vete weer oprakelt.

Hoe de situatie nu precies ligt is vanachter mijn PC niet zo direct te duiden. Wel dat onze collegae nu in een vervelend diplomatiek steekspel zijn beland dat niet te voorzien was. De Nederlandse ambassade in Dakar is nu ook in actie gekomen en verder kunnen we nu weinig anders doen dan afwachten en hopen op een snelle afwikkeling om deze mission humanitaire toch hun missie te laten vervullen.

UPDATE:30 maart 2011 18:45 – door tussenkomst van de Nederlandse ambassade is het convooi ontsnapt aan de blokkade en gaat nu proberen om via een zandpiste (een andere backroad) Gambia te bereiken. Gezien hun ervaring met zandpistes mag dat geen probleem meer vormen.

UPDATE: 30 maart 2011 19:30 – challengers zijn over de grens. Na aanvankelijk toch via een sluiproute Gambia te bereiken krijgt de groep op het allerlaatste moment het signaal dat ze gewoon door de blokkade mogen. Pogingen van de Senegalese truckers om pas doorgang te verlenen na het betalen van losgeld door de challengers werd geweigerd.

Hier een uitzending van de VTM Challengers gegijzeld

Dit bericht is geplaatst in Actueel, Februari Challenge. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>