Eerst ‘golf’ Antwerp-Banjul 2011 onderweg

Spot-live - GPS coordinaten op Google Maps

Spot-live van team Kassagna Knights (nr.1114)

Zaterdag 12 maart vertrokken de 25 ingeschreven teams voor de voorjaarseditie van de Challenge richting Banjul – hoofdstad van Gambia. 23 auto’s en 2 motoren; ik moet eigenlijk zeggen één motor en één quad. Grofweg 7500km voor de wielen, weg te vreten in 19 dagen. De eerste drie dagen op hoog tempo door Europa (Nederland, Belgie, Frankrijk en Spanje) daarna 16 dagen door Noord-West Afrika met als voor velen, het hoogte punt: de Sahara.

Voor ons, de teams die in het najaar vertrekken, uiteraard ook een spannende periode. Gaan ze het allemaal halen, welke problemen moeten ze het hoofd bieden en wat kan er onderweg allemaal gebeuren dat een ander licht werpt op de voorbereidingen? De Antwerpen Banjul Challenge wordt sinds 2006 ieder jaar tweemaal gereden. Ieder team kan dus putten uit de ervaringen van voorgaande edities van deze alternatieve Parijs-Dakar rally. Maar omstandigheden veranderen en dus is het zaak van de allerlaatste ontwikkelingen in de te doorsnijden landen op de hoogte te zijn.

Vooralsnog gaat alles probleemloos. Sommige teams hebben wat technische problemen gehad maar die zonder noemenswaardig tijdsverlies kunnen verhelpen. Eén team heeft het nu even zwaar. In Spanje begaf het differentieel van hun Land Rover Discovery het en zo’n ding sleep je niet met je mee. Gelukkig was er een garage in de buurt en kon vervanging vanuit Barcelona opgehaald worden. Op het moment dat we dit schrijven rijdt team Zeewolde-Dakar weer. Zij zullen hun uiterste best doen de achterstand in te lopen en weer aansluiting te vinden.

Alle andere deelnemers rijden momenteel door Marokko, hebben de grens zonder problemen kunnen passeren en spoeden zich nu richting Fes. De oorspronkelijk geplande overtocht naar Ceuta en dan Marokko in werd vlak voor de start in Antwerpen gewijzigd naar Tanger; dit op verzoek van de lokale autoriteiten. De groep heeft nu (15 maart 2011 14:59) nog zo’n 300km te gaan – tussen de 4 en 5 uur rijden.

Op 19 maart wordt Tafraoute aangedaan. Hier is een rustdag gepland en de gelegenheid voor achterblijvers weer aansluiting te vinden. Sommige deelnemers rijden in kleine groepjes en blijven bij elkaar, anderen rijden min of meer alleen. Op sommige trajecten zullen de deelnemers verplicht in konvooi moeten rijden – en wellicht onder politie of militaire begeleiding. It’s all in the game.

Wie de groep ‘live’ wil volgen kan dit via:

  1. het SMS-board
  2. Spot-live voor 4 van de 25 teams via de deelnemerslijst (en het voetafdruk icoon voor de teamnaam.
  3. Daarnaast hebben een aantal teams ook een eigen weblog dat ze bijhouden; klik op de teamnaam in de deelnemerslijst
Dit bericht is geplaatst in Actueel, Februari Challenge. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>