Van Rocky naar Desert Beagle

De DesertBeagle zoals deze er ongeveer uit gaat zien

De DesertBeagle zoals deze er ongeveer uit gaat zien

De Daihatsu Rocky SE uit november 2002, zoals we die aangekocht hebben voor de Antwerp-Banjul Challenge, is een solide 4×4. Met een chassis dat meer van een vrachtwagen heeft dan een moderne SUV en een forse280kg wegende 2.8 TDi motor die bij 135km aan zijn top zit een echt werkpaard.  Motor, bakken en assen zijn onverwoestbaar. Helaas bouwt Daihatsu de Rock’s niet meer maar in Gambia zie je er nog genoeg rondrijden. Net als z’n kleinere broertje, de Feroza. Met een pittige 1.6 benzine motortje van 100pk sleurt het de kleine 4×4 moeiteloos over en door het terrein. En iedere keer als we in Gambia zijn is dat dan ons favoriete vervoermiddel.

Maar nu gaat het om een auto die in Gambia voor tal van doeleinden ingezet moet kunnen worden. De Feroza is dan eigenlijk te klein, te klein voor de rit, te klein voor het uiteindelijke gebruiksdoel. Daarbij komt dat brandstof relatief duur is en diesel niet alleen goedkoper is maar ook beter verkrijgbaar. Als we zelf in Gambia rijden, met een Feroza dus, hebben we meerdere malen verschillende tankstations moeten aandoen alvorens we er een vonden die nog ‘super’ had.

Nu we de Rocky voor de deur hebben staan en er ondertussen ook wat testkilometers mee gereden hebben, is duidelijk welke aanpassingen gewenst zijn om de wagen in Gambia zijn multifunctioneel gebruik te geven. Daarbij komt dat de auto toch 8 jaar oud is en veel onderdelen nog origineel zijn. Enige slijtage mag daar dan wel aan verwacht worden. Daarom kiezen we ervoor een aantal van die onderdelen preventief te vervangen. Hetzelfde zullen we doen met alle vloeistoffen.

Vering

Met de vering is op zich niets mis, maar de wegen in Gambia zijn van een andere orde. Komt de gemiddelde 4×4 hier misschien 10% van de tijd off-road, daar is dat al gauw 60%. De slechte gesteldheid van de wegen en de wijze waarop voertuigen in Gambia beladen worden zijn voldoende aanleiding tot het verzwaren van de vering. Voor en achter worden nieuwe, heavy duty schokbrekers gemonteerd terwijl achter ook nieuwe heavy duty schroefveren gemonteerd zullen worden. Doordat deze veren enige centimeters hoger zijn dan de originele zal ook de torsievering aan de voorzijde iets aangepast worden waardoor de gehele auto enkele centimeters hoger komt te staan.

Verlichting

Verlichting is essentieel in landen waar openbare verlichting niet of nauwelijks bestaat en de weg- en verkeersomstandigheden een goed zicht vragen. De aanvullende verlichting is niet alleen gericht op het uiteindelijke gebruik maar ook op onze veiligheid tijdens de 3 weken durende rit naar Banjul. Vandaar dat vóór extra verstralers (op het dak) en breedstralers (op de bumper) worden gemonteerd. Daarbij worden zowel voor als achter op het dak werklampen geplaatst zodat na zonsondergang ook in de nabijheid van de auto gewerkt kan worden.

CB-radio

cb-station

Midland Exporttype CB-station

Niet direct voor toepassing in Gambia, maar vooral voor de rit daar naar toe, wordt een 27MC CB-Radio ingebouwd. Communicatie met de andere Challenders tijdens de tocht is een eerste vereiste om als één groep te functioneren. We zijn per slot van rekening op elkaar aangewezen. Van elkaar weten wie wat waar ziet of zich bevindt kan van levensbelang zijn.

Onboard luchtsysteem

Banden en bandenspanning zijn tijdens de rit een constante bron van aandacht. Op sommige plaatsen wil je met wat zachtere banden rijden terwijl je op andere plaatsen juist met harde banden beter af bent. Daarbij zullen we ook nog wel eens een lekke band rijden ondanks de forse 31×10.5R15 BF Goodrich AT’s waarop de wagen staat.  Dat wordt dan echt gatenstoppen en oppompen. Een compressor is dan wel zo handig.

Op zich heb je daar geen luchtsysteem voor nodig en is een compressor afdoende. Maar wil je zo nu en dan ook wat schoonblazen – luchtfilter bijvoorbeeld – of eventueel licht luchtgereedschap kunnen benutten, dan is een dergelijk systeem wel vereist. Van onze praktijkoefeningen in Gambia weten we hoe stoffig het in de droge periode kan zijn en hoe onvoorstelbaar fijn dat stof is. Het kruipt echt over in en tussen. Dat er op enig moment wat stevig geblazen zal moeten worden lijkt onvermijdelijk.

Accu

De accu wordt niet alleen vervangen vanwege zijn leeftijd ook vanwege het aantal stroomvreters dat toegevoegd wordt aan de bestaande configuratie zoals lampen, compressor en diverse communicatie-  en navigatie-accessoires. We kiezen in dit geval voor een Optima Yellow-Top heavy duty accu.

Roofrack

Ondanks de redelijke exterieur maten heeft de Rocky een niet zo ruim interieur, mede vanwege de constructie van de carrosserie. Dit betekent dan ook  dat het beschikbaar laadvolume beperkt is. Uiteraard hebben we zelf het nodig mee te slepen, maar ook onderdelen, kleding en andere hulpgoederen moeten mee. De oplossing is dan een imperiaal of  zoals in ons geval, een roofrack dat geschikt is om op een kunststofkap zonder goten kan worden gemonteerd.

Tijdens de tocht  zullen de extra brandstof in jerrycans en het extra reservewiel hierop geplaatst worden.  Ook de rijplaten, kleding in Ortlieb bagagezakken en wat verder mee moet maar niet binnen in past, zullen een plaatsje op dit 180x101cm rack moeten vinden. Om al die materialen ook fatsoenlijk te kunnen bereiken is voorzien in een opvouwbare  ladder.

Foxwing

foxwing-sunroof

De Foxwing sunroof - portable shaduw

Een foxwing – afkomstig uit Australië – is een door één persoon uit te vouwen zonnescherm dat van links van de auto tot volledig achter de auto loopt. Hierdoor kan in zeer korte tijd een effectief zonneschild gevormd worden dat  zelfs op de meest schaduwarme plaatsen toch de noodzakelijke verkoeling kan bieden. Fijn voor ons maar ook een uitkomst in Gambia voor mobiele marktkraam tot medische spreekruimte (in combinatie met zijschermen).

Extra reservewiel

Standaard draagt de Rocky een reservewiel dat aan de achterdeur is gemonteerd. Voor zowel ons gemak als onze veiligheid nemen we twee reservewielen mee. Een aan de achterdeur, een op het dak, en beide voorzien van het zelfde type band als gemonteerd op de normale wielen.

Snorkel

Zoals eerder verteld, stof is in overmaat aanwezig in Afrika. Het ragfijne zand dat als een ondoorzichtige wal achter je opwervelt, komt je als een schijnbaar massieve muur tegemoet bij tegenliggers of van auto’s voor je. Dit zand dringt echt door alles heen behalve een Ortlieb zak, dus de kleding loopt geen gevaar. Maar de motor kun je moeilijk in een Ortlieb steken; extra luchtfilters en een snorkel zijn dan de middelen om het venijn van het zand te smoren.

Sidebars

Je ziet ze wel vaker, gepimpte busjes en eigentijdse SUV’s die nog geen bermkant zullen zien, zijn uiterlijk verfraaid met chrome sidebars. Is afhankelijk van je smaak maar soms is het echt geen gezicht en zijn ze zo gemonteerd dat de toch al beperkte bodemspeling nog kleiner wordt.

De functie van sidebars is de dorpels van de auto beschermen bij zijdelinks wegglijden. Een rotsblok of boom in je portier staat niet alleen slordig, het kan het in- en uitstappen ook wat belemmeren en loskomen van deze ongelukkige positie is zonder sidebars een stuk minder eenvoudig. Vandaar dat de Rocky voorzien wordt van sidebars.

Tussenschot

achter-interieur-aanpassing

Aanpassingen aan het achter interieur

De laadruimte van de Rocky is slechts gescheiden van het bestuurdersgedeelte door een kleine opstaande rand van 25 cm. Gezien de verwachte belading tijdens de rit en later ook in Gambia wordt een tussenschot geplaatst dat deels uit een draadpaneel bestaat. Het lijkt ons minder aangenaam om bij een noodstop of gewoon het afdalen van een zandduin plotseling een groot deel van de belading in de nek geschoven te krijgen. Daarbij biedt een dergelijk tussenschot de toekomstig Gambiaanse eigenaar de kans om de laadruimte maximaal te benutten zonder eveneens met deze bedreigingen geconfronteerd te worden. Een beetje watermeloen is niet alleen groot, gelanceerd met enige snelheid levert dat toch al gauw een aanzienlijke hoofdpijn op.

Dat een deel als draadpaneel wordt uitgevoerd heeft te maken met het eventueel vervoeren van personen die op deze wijze een minder opgesloten gevoel hebben, kunnen zien wat er zich voor het voertuig afspeelt en de bestuurder hoeft niet bang te zijn voor een oorvijg bij een niet gepermitteerde manoeuvre.

Zijbanken

De Rocky heeft in zijn huidige staat geen achterbank of andere zitplaatsen dan die voorin. Dit beperkt de gebruiksmogelijkheden.  Daarom plaatsen we links en rechts boven de wielkasten twee eenvoudige bankjes. Hierdoor ontstaan 4 zitplaatsen voor niet-reuzen. Misschien niet optimaal, maar beter dan niets. Daarbij wordt de laadruimte bij vervoer van alleen goederen ook beter bruikbaar.

Stuur

Een aangepast stuur. Om een of andere reden hebben alle 4×4 Daihatu’s die ik gereden heb een hopeloos glibberig stuur – zeker na enkele jaren. Grip is een sleutelwoord bij offroad rijden en dat geldt niet alleen voor de banden. Een ferme grip op het stuur is minstens net zo belangrijk en dat heeft ook deze Rocky niet. Daarom, een ander stuur met suède bekleding; goede grip en nog beet te pakken als de auto enige tijd in de zon heeft gestaan.

Autoventilator

De Rocky is een typische ARKO auto, al beperkt dat “Alle Ramen Kunnen Open” zich tot alleen de voorramen. In een warm tot heet klimaat is dat, zeker achterin, wel erg beperkt. Daarom wordt op de achterkap, onder het roofrack, een autoventilator geplaatst die de warmte, die zich juist achterin wil ophopen, naar buiten getrokken en kan de zwoele rijwind tot achterin reiken. Goed voor passagiers achterin, goed voor minder houdbare lading.

De Desert Beagle

Met al deze aanpassingen, waarvan sommige zelfs nooit op de officiële accessoirelijst hebben gestaan, hebben we ook het gevoel dat een meer toepasselijke naam voor deze bijzondere Daihatsu op zijn plaats is. Vandaar Desert Beagle.  De type-aanduiding stickers, reeds in huis, zullen trots motorkap, flanken en achterdeur sieren.

Dit bericht is geplaatst in Auto, Voorbereidingen. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>